4 praktische tips om Hoofdstand te leren

Hoofdstand or Seersasana is ook alom gekend als de Koning der asanas. Het is een Klassieke Hatha Yoga oefening en een van de meest voordelige yoga houdingen voor het lichaam en de geest. Velen beschouwen de Kopstand als een gevorderde yoga houding die enkel gevorderde yoga beoefenaars kunnen uitvoeren. Maar Seersasana vergt eigenlijk niet zoveel kracht als men zou denken. Belangrijker dan kracht is een goede techniek en concentratie. Hieronder vind je 4 belangrijke tips om de Hoofdstand te leren.

  1. Ontwikkel je arm- en buikspieren

Ook al draait de Kopstand niet enkel om kracht, een zekere hoeveelheid arm- en buikspieren zijn nodig om in de pose de kunnen komen en de houding gemakkelijk aan te houden. Het lichaamsgewicht is verdeeld over de armen, de schouders en de nek. Je kan je armspieren trainen met oefeningen zoals de Dolfijn, push-ups, Chaturangasana, enz. Buikspieren zijn belangrijk om in de houding te kunnen komen en deze spieren worden ook gebruikt om stabiel te blijven in de houding. Je buikspieren kan je  trainen met oefeningen zoals leg raises, crunches, enz. Ook al kan het lijken alsof je geen yoga aan het doen bent wanneer je zulke krachtoefeningen doet, ook krachttraining is nodig om yoga oefeningen zoals de Kopstand te kunnen uitvoeren.

  1. Ontwikkel lichaamscontrole en -bewustzijn

Lichaamscontrole en –bewustzijn is een sleutelonderdeel voor houdingen zoals de Hoofdstand. Je lichaam begrijpen en weten hoe je spieren te gebruiken is een belangrijk onderdeel van iedere yoga beoefening. Het lichaam heeft een geheugen. Door yoga oefeningen en yoga houdingen herhaaldelijk uit te voeren zal het lichaam uiteindelijk leren om de oefeningen te aanvaarden en om zich aan te passen naar de houding zodat je uiteindelijk in de pose kan komen. Een goede oefening om je voor te bereiden voor de Hoofstand is de Dolfijn. Deze yoga oefening helpt je om te begrijpen hoe je je gewicht kan verschuiven van je voeten naar je armen. En dit is exact wat je doet wanneer je in de Kopstand komt.

  1. Vermijd het gebruik van de muur

Vele yoga beoefenaars doen beroep op de muur voor steun wanneer ze de Hoofdstand leren. Dit wordt echter het beste vermeden. Wanneer je je voeten steunt tegen de muur gebruik je de verkeerde spieren om in de houding te kunnen blijven. De spieren die net actief zouden moeten zijn zijn ontspannen en je ontwikkelt geen lichaamscontrole of inzicht in hoe de houding uit te voeren. Bovendien worden mensen die de muur gebruiken voor de Hoofdstand vaak afhankelijk van de muur en zijn ze vaak bang om de yoga oefening te doen zonder muur.

  1. Wees geduldig en blijf oefenen

Zoals eerder vermeld heeft het lichaam een geheugen. Soms duurt het even om een pose te begrijpen en te beheersen, maar wees geduldig. Oefening, geduld en doorzettingsvermogen zijn heel belangrijk. Als je niet volledig in de Hoofdstand kan komen kan je ook beginnen met Halve Hoofdstand waarbij je je knieën tegen de borst houdt. Je kan ook Hoofdstand met 1 been doen waarbij je 1 voet op de grond houdt en het andere been recht omhoog heft naar het plafond. Deze voorbereidende oefeningen zullen je helpen om stap per stap in de volledige houding te kunnen komen.