Een tekort aan personeel

De economie draait op dit moment erg goed. Dit betekend dat er veel werk is en een gevolg hiervan is een krapte op de arbeidsmarkt. Dat er op dit moment een krapte op de arbeidsmarkt zou zijn hadden werkgevers een aantal jaar geleden wel verwacht. Maar dat het tekort aan personeel zo extreem zou zijn als nu het geval is, werd niet gedacht.

Employer branding

Doordat er een krapte heerst op de arbeidsmarkt, wordt er een actie verlangt van werkgevers. Het is niet meer zo dat werkgevers zich op het gebied van primaire arbeidsvoorwaarden kunnen onderscheiden, maar vooral op basis van de uitstraling van de bedrijfscultuur, de producten en de diensten van het bedrijf.

De traditionele aanpak om personeel te werven werkt niet meer en werkgevers moeten meegaan met de nieuwe generatie. De secundaire voorwaarden van vroeger worden door de nieuwe generatie gezien als vanzelfsprekendheden. De nieuwe generatie hecht vooral waarde aan flexibiliteit.

Bedrijven kunnen via verschillende kanalen werken aan de employer branding. Zo speelt social media een grote rol. Bedrijven gebruiken social media steeds meer om zich voor te doen als een zeer leuke werkgever waar een erg goede werksfeer heerst.

Vacaturesites ontploffen

Een oude manier om aan medewerkers te komen is door gebruik te maken van een grote vacaturesite zoals Indeed. Het is echter niet gemakkelijk om de vacature zichtbaar te krijgen op een vacaturesite. Zoek bijvoorbeeld op de vacature organisatieadviseur en je zult zien dat er tientallen pagina’s met vacatures online staan. Zie daar als werkgever jouw vacature maar is te presenteren aan de doelgroep. Dit is bijna niet mogelijk.

Vacaturesites bieden wel de mogelijkheid om betaald vacatures te publiceren. Hierdoor staan de vacatures altijd op een van de eerste pagina’s waardoor de kans dat de doelgroep de vacature ziet een stuk groter is. Het nadeel hiervan is dat het werven van personeel nog meer geld kost dan dat het al deed.